Het verhaal van Fatima: “Een Hybride leeromgeving is het nieuwe onderwijs.”

In Ede wordt hard getimmerd aan O-Town, een kansrijke en veilige omgeving voor jongeren om zich te ontplooien en waar ze worden begeleid op weg naar werk. Tijdens het werkbezoek in mei werd duidelijk dat voor het succes van dit project een goede samenwerking tussen de gemeente, zorg, onderwijs en ondernemingen nodig is. Om contact te leggen met het onderwijs, was Fatima uitgenodigd voor het werkbezoek. Fatima is werkzaam als coördinator van alle hybride leeromgevingen van niveau 1 en 2 bij het ROC Amsterdam Zuidoost. Volgens haar is een hybride leeromgeving de toekomst van het onderwijs. Hier wilden wij meer over weten, dus stelden wij Fatima een paar vragen.

Werkbezoek Ede - Fatima ROC Amsterdam

Fatima Akalai Houlich

Een hybride leeromgeving, jij bent groot voorstander. Kun je uitleggen wat het betekent en waarom een effectief middel is om jongeren op weg te helpen naar werk?

“Een hybride leeromgeving is eigenlijk omgekeerd onderwijs. Je wordt opgeleid in een bedrijf in plaats van in de schoolbanken. De jongeren gaan meteen in de praktijk aan de slag. Hierdoor leren ze ad-hoc zaken die ze niet op dezelfde manier in de schoolbanken kunnen leren, zoals je aanpassen in een team en functioneren binnen een bedrijf."

Wat is het resultaat van deze aanpak?

“We zien dat er weinig schoolverlaters zijn onder de jongeren die een hybride onderwijs traject volgen. Tijdens het traject krijgen de jongeren intensieve begeleiding van een life-coach en een jobcoach. Samen met hen wordt gekeken naar de intrinsieke waarde van de jongeren en waar ze voldoening uit halen. Stapsgewijs nemen de coaches de jongeren mee.”

Durf, doe, divers gaat over gelijke kansen op de arbeidsmarkt. Kom je onbewuste vooroordelen tegen in je werk en wat doe je als je ze signaleert?

“Communiceren is de magic word. Als ik opmerk dat iemand een ander bevooroordeeld, dan geef ik dat aan. Ik denk dat het het beste is om hier open over te zijn en vragen te stellen. Ook vanuit jezelf spreken helpt, bijvoorbeeld door te zeggen ‘Het komt op mij zo over, klopt dat?’ Soms bedoelen mensen het niet zo en soms is het onwetendheid.”

Wat heb je zelf uit het werkbezoek in Ede kunnen halen?

“Het was mooi om de omgeving van de Klussendienst te zien en de bereidwilligheid van mensen om jongeren op weg te helpen naar een zelfstandig leven. Ik vond het leuk dat er ook jongeren bij waren die deelnamen aan de Klussendienst en O-Town om hun verhaal te vertellen en uitleg te geven. Ik kreeg er energie van!”