Hoe maatwerk samen met netwerken voor gelijke kansen zorgt

Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt komen uit alle hoeken van de samenleving. Van het tienermeisje met een moeilijke thuissituatie tot de hoogopgeleide statushouder die tegen taal- en cultuurbarrières aanloopt tot de vijftigplusser die moeite heeft om weer aan het werk te komen. Zo divers als de mensen zijn, zo divers zijn ook de problemen waar ze tegenaan lopen.

Tijdens de bustour ‘Durf, Doe, Divers: Gelijke Kansen in de Regio’ van het ministerie van Sociale Zaken wordt over de onmisbaarheid van maatwerk gesproken met arbeidsmarktregio’s, werkgevers en ervaringsdeskundigen. Wil je iedereen helpen een perspectief te krijgen op economische zelfstandigheid, dan is maatwerk onmisbaar.

Netwerken, netwerken en nog eens netwerken
Hoe maatwerk zorgt voor meer gelijke kansen? De ondernemersvereniging Deventer laat tijdens de bustour de successen van het project Deventer Scoort zien. Het project zet middels zogenoemde challenges en competities in teamverband het netwerk van ondernemers in om werkzoekenden aan een baan te helpen.

In 2003 was de vraag vanuit deze ondernemersvereniging: wat kunnen we doen om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te helpen? Het grootste probleem voor mensen die een baan zoeken: het gebrek aan een goed netwerk. "De meeste vacatures, zo’n 70 procent is immers verborgen, en alleen te vinden via je netwerk."

De oplossing volgens de sociale ondernemingen die zijn aangesloten bij het project: méér netwerken met ondernemers onder elkaar, maar juist ook met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. "Een groot verschil kan in de kleine dingen zitten, zoals even een mailtje sturen of een ontbijtsessie opzetten samen met Deventer Werktalent. Tijdens zo’n netwerkmoment laat een ondernemer zien vertrouwen te hebben in de werkzoekende. En werkzoekenden maken kennis met elkaar. Ze kunnen elkaar helpen met bijvoorbeeld hun cv’s. Scoren doe je samen!"

Jongerenlunches, callcenters voor ouderen en ondernemerschap
"Door werkgevers dichtbij de ‘spelers’ te brengen, merk je dat ze vanzelf die mensen meer aannemen." Het samenwerken met bedrijven en verschillende (gemeentelijke) instanties en organisaties is zinvol, merken ze ook bij het Werkplein Twente. Daarbij is maatwerk zinvol, want iedere doelgroep is anders en kent andere uitdagingen.

"Wie input van jongeren ophaalt tijdens een gezellige jongerenlunch, merkt waar de behoeften liggen," volgens het Werkplein. Zo is de doelgroep aan het veranderen nu de economie aantrekt. "Vroeger was een duwtje in de rug vaak genoeg, maar nu is er meer begeleiding nodig." Tijdens workshops voor jongeren en werkgevers ontstaan ontmoetingsmomenten en maken ze kennis met elkaars cultuurverschillen. "Werkgevers zijn welwillend, want de nood is hoog."

Terwijl de een genoeg heeft aan een duwtje in de rug of een goed gesprek, heeft de ander meer intensieve begeleiding nodig om zijn of haar doelen te behalen. Om gelijke kansen te creëren is het nodig om voor de een wat harder te rennen dan voor de ander. Zolang je voor iedereen ongeacht de achtergrond streeft naar het beste resultaat, is deze flexibiliteit juist de kracht van maatwerk en kunnen zoveel mogelijk mensen een gelijke kans krijgen op een betere toekomst.

Voor vijftigplussers, een andere doelgroep met een afstand tot de arbeidsmarkt geldt bijvoorbeeld weer dat ze soms moeilijk zijn te plaatsen omdat ze vroeger een administratieve baan hadden die inmiddels is geautomatiseerd, zo legt de ondernemersvereniging Deventer uit. "Maar blijf altijd kijken naar de mogelijkheden die er zijn. Een ouder persoon kan heel geschikt zijn voor een callcenter, want senioren komen toch heel anders over aan de telefoon dan jongeren."

En statushouders, ook een doelgroep met een afstand tot de arbeidsmarkt? Ook daar weet de ondernemersvereniging wel raad mee. "Die lopen wel eens vast. Ik ken een voorbeeld van een man uit Afrika die vastliep bij het schrijven van een ondernemingsplan omdat hij Nederlandse taal (nog) niet machtig was. Hij was verder zeer ondernemend; hij wilde een vrachtwagenrijbewijs halen in ruil voor het maken van uren voor een vervoersbedrijf. Die man hebben we snel uit de brand geholpen: wij schreven het plan, zodat hij zich kan focussen op het ondernemerschap."