Verslag kennisbijeenkomst 19 januari 2017

Op deze pagina vindt u een verslag van de bijeenkomst van 19 januari 2017

Aanwezig:
Dike Grossouw – AMR Zeeland (gemeente Goes)
Rosanne Broekhuizen - AMR IJsselvechtstreek (gemeente Zwolle)
Guus Haenen - AMR Midden-Gelderland (gemeente Arnhem)
Tommy Lammerink - AMR Midden-Holland (gemeente Gouda)
Rob Lentfert - AMR Twente (gemeente Enschede)
Henk Brouwer - AMR Zuid-Holland Centraal (gemeente Zoetermeer)
Set Schepers - Ministerie van Veiligheid & Justitie
Hans-Laurens van Gulik - Ministerie van Veiligheid & Justitie
Dick Keijzer - AGSZW
Robert de Boer - AGSZW
Stephan Niemeijer - AGSZW
Annet Bek - AGSZW

Deze keer is er bij de vergadering geen teamleider van AGSZW aanwezig. Marion Hokke heeft AGSZW inmiddels verlaten en haar opvolger begint medio februari, de andere teamleider (Gerard van Velzen) is verhinderd.
Medio februari worden de AMR’s benaderd door Regioplan/Bartels voor het vervolg van het evaluatieonderzoek. Deze keer zullen de interviews telefonisch plaatsvinden. Het tijdsbeslag wordt ingeschat op 1 uur.
AMR Zoetermeer geeft aan nog te wachten over een oordeel van AGSZW over subsidiabiliteit van Centurion. Voor pro/vso is de controle geweest en wacht men op de rapportage.
AMR Arnhem heeft naar aanleiding van de controle door DUO op de deelnemers inschrijfbewijzen aangeleverd aan de controleurs. Ook Zoetermeer heeft dit gedaan. Ze zijn nu in afwachting van het eindoordeel over deze documenten.
AMR Goes vraagt zich af waar de nulmeting bij de VCV-methodiek voor wordt gebruikt, aangezien deze niet wordt gebruikt voor d e toerekening van loonkosten. AGSZW geeft aan dat de nulmeting een manier is om het systeem van toerekening te testen. Ook wordt de nulmeting gebruikt voor het bepalen van gemiddelden die worden gebruikt ter beoordeling van de redelijkheid van de caseload. De uitkomsten ervan zijn opgenomen in de zogenaamde VCV-beschikking.
Het Ministerie van V&J zal omstreeks 1 maart de einddeclaratie indienen en hoopt daarna dat AGSZW zo snel mogelijk de controle zal starten. In principe zal deze controle niet door externen gedaan worden. V&J werkt voor de deelnemers met dagtarieven.
Bij de AMR Zoetermeer denkt men na over het digitaal maken van de dossiers. Men vraagt of hier nog eisen aan worden gesteld. De controle kan plaatsvinden per cluster maar als de informatie digitaal beschikbaar is moet wel gekeken worden naar de eisen aan informatiebeveiliging: bv. zijn de gegevens muteerbaar? Maar ook de bewaartermijn van digitale informatie is van belang.
Naar aanleiding van een mail van het Inlichtingenbureau blijkt dat er nog veel onduidelijkheden bestaan bij diverse AMR’s. Na de aankondigingsmail waarin stond dat contact zou worden opgenomen met de AMR’s blijkt dat niet bij allemaal gebeurd te zijn. Ook zijn er nog vragen over privacy, kosten, verplichting om mee te doen. Ook is bij de toetsingscriteria in de door de AMR’s ontvangen brief vermeld dat getoetst wordt op ‘geen statushouder’. Dat zorgt voor verwarring.
AMR Arnhem vraagt naar de controlewerkzaamheden in de gemeenteprojecten. Op de peildatum wordt de toerekening van de loonkosten gecontroleerd. De deelnemers worden via een aparte controle gecontroleerd.
Naschrift: gelijktijdig met dit overleg was een overleg over de controle VCV en daarin is besloten om de deelnemerscontrole op kenmerken en prestatieverantwoording van de deelnemers via de uren uit te voeren, met andere woorden: bij de controle van de gestoken medewerker wordt er voor een aantal deelnemers gekeken naar de prestatieverantwoording (zit een deelnemer op het betreffende peilmoment terecht in de actieve caseload?). Dezelfde deelnemers worden getoetst op deelnemerscriteria en er vindt dus geen separate deelnemerscontrole meer plaats.
Bij uitzendkrachten waarbij de loonkosten niet te onderbouwen zijn mag het gebruikelijk dagloon worden gebruikt. Als dit dagloon wordt gehanteerd mag de opslag van 32% voor werkgeverslasten niet worden gebruikt. Dit mag alleen als je hun werkelijke loonkosten gebruikt.

Verder wil AMR Arnhem weten wat de eisen zijn aan statushouders. Moeten zij ook voldoen aan de eis van jongere/oudere/>6 maanden in de WWB? Nee, alle statushouders mogen deelnemen aan een ESF-project. Overigens wordt in de regeling gesproken over vluchtelingen, maar uit de definitie blijkt dat dit alleen statushouders zijn.
AMR Goes heeft vooraf nog een aantal vragen gesteld die besproken worden:
Zijn de sjablonen voor de einddeclaratie nog gewijzigd sinds de publicatie in het najaar?
Nee, deze zijn gelijk gebleven.
Momenteel kan slechts één rekensheet aan de einddeclaratie worden toegevoegd, op welke manier kunnen meerdere rekensheets worden toegevoegd?
In het e-formulier is een vrije link zodat daar extra bestanden worden toegevoegd. Ook kan men er voor kiezen om in één bestand meerdere tabs op te nemen.
In één van de (niet aanwezige) AMR’s is het advies gegeven om de in de einddeclaratie opgenomen kosten zelf met een percentage te verminderen indien niet voldaan is aan alle eisen die aan marktconformiteit worden gesteld. Als voorbeeld wordt gegeven een project dat een vervolg is op een eerder project maar waar eerder al bv. 25% gecorrigeerd is. Wanneer een aanvrager van mening is dat een correctie nodig is kan er inderdaad voor worden gekozen om zelf een correctie toe te passen bij het indienen van de einddeclaratie. Dit moet wel goed worden toegelicht in de einddeclaratie en kan alleen na afstemming met de accounthouder.
Als een VCV peilmoment 6 maanden en 10 dagen na het vorige peilmoment ligt, wat betekent dat financieel? Worden er dagen gecorrigeerd?
Er kunnen altijd omstandigheden zijn waarom de peiling enkele dagen later is dan afgesproken. Bespreek deze afwijkingen met de accounthouder en leg hem/haar de redenen en onderbouwing voor.
Moet voor elk project een nieuwe ESF-brief worden verstuurd naar deelnemers of volstaat voor deelnemers die doorlopen uit een eerder project de brief die voor dat project verstuurd is? De eisen die aan publiciteit worden gesteld in deze periode zijn iets anders dan de eisen in de vorige periode. Als er voor wordt gekozen om brieven te sturen dan volstaat het om in het nieuwe project nieuwe deelnemers een brief te sturen. Voor deelnemers die doorlopen uit een vorig project hoeft dan geen nieuwe brief verstuurd te worden.
Is er al meer duidelijkheid over de voorstellen van AGSZW voor eenheidsprijzen (conform artikel 12)
Nee, voor projecten van de centrumgemeenten zijn er geen concrete voorstellen.
AGSZW doet een oproep aan de AMR’s om ook eens na te denken over een SITS-aanvraag. Naast activiteiten op het gebied van sociale innovatie zijn ook activiteiten op het gebied van transnationale samenwerking subsidiabel.
Als laatste vraag wil AMR Goes graag weten of er, net als over 2014, weer dashboards komen op basis van de BSN-gegevens. We zullen deze over 2016 weer (op verzoek) gaan verstrekken.