BAM Nederland vroeg subsidie aan. Hun advies: begin op tijd en neem de tijd!

Een subsidieaanvraag doen, kan voelen als een behoorlijk uitdaging, zeker als je er geen ervaring mee hebt. Het kan helpen om de ervaring te horen van een bedrijf dat het proces al heeft doorlopen. Daarom gingen we in gesprek met een van de aanvragers van het eerste uur, BAM Nederland. Ella Spaans en Femke Verkerk waren binnen dit bedrijf verantwoordelijk voor het aanvragen van de subsidie. Welke valkuilen, lessen en tips hebben zij opgedaan in het proces?

"Het is altijd nodig om je weer stevig in de materie vast te bijten.” 

Wat was jullie verwachting van het aanvraagproces?

Ella: “Wij kwamen in contact met deze subsidie, omdat we erop gewezen werden door collega’s die het in nieuwsbrieven zagen langskomen. Duurzame inzetbaarheid is een thema waar wij binnen BAM al aandacht voor hadden, maar binnen de organisatie nog weinig ruimte zagen om tot uitvoering te komen.” 

Femke: “Dit was onze kans om de ideeën die we hadden concreet te gaan uitwerken. Bij BAM Nederland hebben we ervaring met het aanvragen van subsidie, maar toch is het iedere keer weer anders. Iedere instantie heeft zijn eigen vereisten, regels en werkwijzen. Het is altijd nodig om je weer stevig in de materie vast te bijten.” 

"Er bleek meer te kunnen dan verwacht, zolang je de verantwoording maar in orde hebt!”

Hoe hebben jullie de subsidieaanvraag aangepakt?

Femke: “Uit ervaring wisten we dat het veel werk zou worden, dus hebben we gezorgd dat er voor ons beide genoeg tijd was om ermee aan de slag te kunnen. De regels van de subsidieregeling zijn soms erg abstract. Ze laten ook wel eens ruimte voor verschillende interpretaties. En dat terwijl je in je plannen juist heel concreet moet worden over de activiteiten. Over die vertaalslag hebben we heel lang en goed nagedacht. Je hebt daarbij echt een vooruitziende blik nodig.”

Ella: “Ook hebben we, als ons niet precies duidelijk was wat er verwacht werd in de regeling, meteen contact gezocht met de helpdesk van UVB. Soms vraag je je bijvoorbeeld af: ‘Kan deze activiteit ook binnen de regeling?’. Dan kwamen we er met de website niet uit, maar gaf de helpdesk ons steeds snel duidelijkheid. Er bleek meer te kunnen dan verwacht, zolang je de verantwoording maar in orde hebt!”
 

Wat waren (onverwachte) obstakels?

Femke: “Er staat heel veel informatie op de website, soms is het echt zoeken naar wat je nodig hebt. Maar we verwachten dat de grootste uitdaging nog komt, nadat de subsidie is toegekend.” 

Ella: “Je moet je realiseren dat het werk nog niet gedaan is als je akkoord op de aanvraag hebt gekregen. Je ontvangt van SZW een bundeltje informatie over de verdere uitvoering, maar het is niet meteen duidelijk wat er in deze fase van jou als subsidieontvanger verwacht wordt. Bij andere subsidies vindt na toekenning vaak een intakegesprek plaat. Dat zouden we voor de subsidie Duurzame inzetbaarheid voor bedrijven ook kunnen waarderen.”

“Ook hebben we, als ons niet precies duidelijk was wat er verwacht werd in de regeling, meteen contact gezocht met de helpdesk van UVB."

Heb je tips die je aan andere bedrijven zou willen meegeven?

Femke: “Neem de tijd! Het is ingewikkelde materie, dus ik zou echt adviseren om eerst alle informatie goed tot je te nemen voordat je aan een plan begint te schrijven. Het is soms erg complex om de activiteiten in het gewenste detail op papier te krijgen. Maar hoe meer denkwerk je op voorhand verricht, hoe makkelijker je het plan kunt uitrollen als de subsidie wordt toegekend.”

Ella: “En voor de uitvoeringsfase: zorg dat je de administratie en verantwoording van uitgaven vanaf het eerste moment correct bijhoudt. Anders raak je aan het einde van je project in de knel. Het is ook handig om daar meteen een accountant bij in de arm te nemen. Dan weet je zeker dat het goed gebeurt. Ondanks al het werk dat er in gaat zitten, zijn we wel ontzettend blij dat deze subsidie bestaat. Hierdoor kunnen we binnen BAM Nederland op het gebied van duurzame inzetbaarheid echt het verschil gaan maken.”