Durf, Doe, Divers: Gelijke Kansen in de Regio

Iedere arbeidsmarktregio werkt hard aan een inclusieve arbeidsmarkt, bijvoorbeeld met uiteenlopende ESF-projecten. Maar hoe doen ze dat? En wat kunnen we van elkaar leren? Tijdens Durf, Doe, Divers: Gelijke Kansen in de Regio (14 t/m 16 mei) trok Uitvoering Van Beleid, samen met vertegenwoordigers uit de regio’s, werkgevers én ervaringsdeskundigen, drie dagen door Nederland om daar een antwoord op te krijgen.

Durf, Doe, Divers: Gelijke Kansen in de Regio werd door Uitvoering Van Beleid georganiseerd om op een inspirerende en onconventionele manier kennisdeling op het gebied van Gelijke Kansen en Non-Discriminatie tussen de verschillende arbeidsmarktregio’s te bevorderen. De busreis voerde langs het Jongerenloket in Amersfoort, het Werkwarenhuis van Social Label in Den Bosch en tal van andere bijzondere projecten en bedrijven in Nederland. Onderweg was tijd voor kennismaking, discussie en gesprek, zodat iedereen ervaring en kennis kon delen en nieuwe ideeën mee naar huis nam. Wat zijn de belangrijkste lessen?

bustour foto 1

Flexibel maatwerk zorgt voor gelijke kansen

Terwijl de een genoeg heeft aan een duwtje in de rug of een goed gesprek, heeft de ander meer intensieve begeleiding nodig om zijn of haar doelen te behalen. Om gelijke kansen te creëren moet je voor de een wat harder rennen dan voor de ander. Zo heeft iemand die de Nederlandse taal niet goed beheerst niet altijd behoefte aan een sollicitatietraining, maar wel aan taalles. Zolang men voor iedereen ongeacht hun achtergrond streeft naar het beste eindresultaat, is deze flexibiliteit juist de kracht van maatwerk en kunnen zoveel mogelijk mensen een gelijke kans krijgen op een betere toekomst.

Positieve verhalen als olievlek verspreiden

Overtuig bedrijven die zich extra inzetten voor gelijke kansen ervan dat ze hun ervaringen moeten delen met andere werkgevers. Dan krijg je een olievlek van positieve verhalen. Het delen van successen werkt niet alleen bij bedrijven, maar ook binnen de gemeente of in een projectgroep: als je bijvoorbeeld vaker aan je collega’s vertelt dat je iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk hebt geholpen of merkt dat een langdurig uitkeringsgerechtigde meer zelfvertrouwen krijgt, dan blijven we elkaar inspireren om te werken aan een inclusieve arbeidsmarkt.

Sluit aan bij de belevingswereld van de doelgroep

Door in je begeleiding aan te sluiten bij de belevingswereld van de persoon, kun je ervoor zorgen dat zijn of haar talenten optimaal benut worden. Bovendien hebben mensen vaak meer zelfvertrouwen als ze iets doen wat ze goed ligt of wat bij ze past. Een jongere die goed kan gamen, blijkt bijvoorbeeld ook goed teams aan te kunnen sturen. En iemand die de Nederlandse taal niet beheerst of niet kan schrijven, is misschien wel heel goed in andere vormen van communicatie. Om goed aan te sluiten bij de belevingswereld van de doelgroep worden in verschillende regio’s jongeren en 50+ers ingezet om hun leeftijdsgenoten te begeleiden naar werk.

Lees hier meer over Durf, Doe, Divers.

bustour foto 3