Jobperdepop helpt jongeren aan het werk

Dit schooljaar sluiten extra veel leerlingen uit het praktijkonderwijs in Parkstad Limburg hun opleiding af met een baan. Dat is te danken aan het ESF Actie C-project Jobperdepop. De sleutel? “Intensieve begeleiding en een ijzersterk netwerk”, stelt projectleider Annie Dautzenberg.

Beeld: Nieuwsbrief ESF 3 2012 Annie Dautzenberg van de Katholieke School voor Praktijkonderwijs Heerlen samen met collega achter een tafeltje

Hoeveel extra leerlingen dankzij ESF aan het werk gaan, kan Annie Dautzenberg van de Katholieke School voor Praktijkonderwijs Heerlen nog niet precies zeggen. Voor de katholieke en openbare School samen zullen het waarschijnlijk meer dan zestig leerlingen zijn. Maar dat het project Jobperdepop effect heeft voor jongeren, weet ze al wel.

Kansarm

Jobperdepop bevat een all-in formule voor een soepele overgang van praktijkonderwijs naar werk. “En dat is hard nodig”, vertelt de projectleider. “De Parkstad Regio is de zwakste regio van Nederland met het hoogste percentage werklozen. Op onze school zitten kansarme leerlingen met een IQ tussen de 60 en 80.” De school werkt 100 procent arbeidsmarktgericht en stoomt leerlingen klaar voor de arbeidsmarkt. Alle schoolverlaters zijn in beeld bij het UWV werkbedrijf/Jongerenloket van Parkstad.

Gehaald

Met ESF-geld is dit schooljaar geïnvesteerd in extra lessen voor leerlingen. “We hebben nieuwe, branchegerichte cursussen ingekocht waarmee de kans groter wordt dat leerlingen structureel een baan krijgen. Denk aan cursussen heftruck, schoonmaak, VCA-B en cursussen zorghulp, horeca, verkoop, mobiliteitsbranche, administratie-assistent op niveau 1. Alle leerlingen hebben hun diploma gehaald.”

Stage

De school begeleidt de 145 leerlingen persoonlijk. “Vanaf hun zestiende jaar gaan onze leerlingen extern stage lopen. Voor die tijd krijgen ze op school een assessment zodat we weten welke vaardigheden ze nog moeten leren. We beginnen met een interne stage op school. Daarna gaan ze stage lopen buiten school. Via ESF hebben we geïnvesteerd in goede begeleiding hierbij. Bovendien hebben alle docenten de omslag gemaakt van vakgerichte docent naar handelingsgerichte coach.”

Netwerken

De school steekt veel tijd in netwerken met de gemeente, jobcoach-organisaties, het ROC, MEE, het MKB en het UWV. “Zonder netwerken lukt het niet”, zegt de projectleider resoluut. Dat is ook haar belangrijkste advies aan andere praktijkscholen die een betere doorstroom willen naar een betaalde baan. “Wij hebben elke drie maanden casusoverleg met MEE, het UWV en het jongerenloket van de gemeente. Knelpunten in leerlingentrajecten komen hier in beeld en per leerling kijken we naar de best passende werkplek of leerwerktraject.”

Nazorgcoach

Is een leerling eenmaal geplaatst - in samenwerking met het jongerenloket - dan biedt de school twee jaar lang nazorg door nazorgcoaches. De projectleider: “Doen we dat niet, dan heb je kans dat de leerlingen uiteindelijk thuis komen te zitten. Dat willen we koste wat kost voorkomen. Onze jongeren verdienen perspectief in Parkstad!”