Het succes zit ‘m in de mensen

Kijk verder dan je neus lang is. Dat is de tip die projectmanager Sanne van der Hammen van OTIB heeft voor bedrijven en branches die willen innoveren. “Denk verder dan vandaag. Bereid je voor op de toekomst. Waar wil je over vijf jaar staan met je bedrijf of branche? En wat heb je nodig om daar te komen? Voor een klein deel zit het succes van innovatie in de techniek. Maar voor het grootste deel zit het in de mensen. Als je anno 2012 je marktpositie wil verbeteren, moet je investeren in personeel.”

Nieuwsbrief ESF 2 2012 projectmanager Sanne van der Hammen van OTIB

Zonnepanelen

OTIB houdt de ontwikkelingen voor de installatiesector goed in de gaten. “Sociale innovatie is actueler dan ooit. Je ziet bij installatiebedrijven dat er enorm veel op hen afkomt. Er is steeds meer vraag naar domotica, elektronische toepassingen in huis. Ook de vraag naar duurzame energie neemt toe, denk aan zonnepanelen. Dat zijn trends die andere eisen stellen aan onze installateurs. Niet alleen ontwikkelen en aanleggen, maar ook meedenken met de klant. Technologische innovatie en sociale innovatie gaan hand in hand.”

Minder orders

Nog een reden waarom sociale innovatie volgens de projectmanager juist nu belangrijk is. “Klanten en opdrachtgevers worden kritischer. Ze willen goede kwaliteit, ook in sociaal opzicht. Sociale innovatie is zeker nu een goed moment. Ik hoorde laatst van een werkgever dat hij zijn mensen bij elkaar had geroepen: ‘we hebben minder orders, hebben jullie ideeën om het tij te keren?’ Die werkgever kreeg allerlei bruikbare ideeën waar hij zelf niet op was gekomen. Kijk, dat is een vorm van sociale innovatie.”

Slimme tool

OTIB gaat subsidie aanvragen voor een digitaal instrument dat werkgevers en werknemers in de installatiesector ondersteunt bij het voeren van gesprekken. Ook wil OTIB een slim instrument ontwikkelen om werknemers alert te maken op veilig en gezond werken. “Sociale innovatie is minder ingewikkeld dan je denkt. Voor het ene bedrijf is het invoeren van functioneringsgesprekken al een vorm van sociale innovatie, de ander maakt een opleidingsplan en weer een ander overlegt met werknemers over het binnenhalen van orders. Het zijn allemaal voorbeelden van sociale innovatie waarmee je je voorbereidt op de toekomst.”